- Werkt mijn website op het kleine scherm?
- Is mijn website snel genoeg?
- Hoe actueel is mijn website?
- Vindt Google mijn site… ?
- Heeft mijn webdesigner mijn boodschap juist vertaald?
Tijd voor antwoorden!
Werkt mijn website op het kleine scherm?
Meer dan 50% van de websitebezoekers surft via de smartphone. Het is dus van levensbelang deze sterk groeiende groep niet uit het oog te verliezen! Anders gezegd: sluit jij meer dan de helft van je potentiële klanten bij voorbaat uit?
Sluit jij meer dan de helft van jouw bezoekers uit?
De eisen van de mobiele gebruiker zijn ook anders dan die van de bezoeker via desktop. Zo blijkt uit onderzoek dat 88% van de mobiele gebruikers niet terug naar jouw website komt na een slechte gebruikerservaring. Tel daarbij nog de verwachting dat de mobiele website in een vloeiende en snelle ervaring moet voorzien, en je beseft dat de tijd dat websites enkel op de pc werden bezocht al lang achter ons ligt.
Is mijn website snel genoeg?
Niemand wacht graag. Niet bij de slager, niet aan het loket, niet op de trein… maar ook niet online. De grote meerderheid van de bezoekers klikt je website simpelweg dicht als het laden van content of afbeeldingen langer duurt dan 3 seconden.
1, 2, 3… Wég.
Jouw bezoeker klikt gewoon door naar de volgende in de lijst. Alle moeite die je deed met dure Google zoekwoorden ten spijt.
Hoe actueel is mijn website?
Zelf krijg ik de kriebels als ik op een website terecht kom waar het laatste nieuwsbericht dateert van 4 jaar geleden. In zo’n geval lijkt het mij beter géén nieuws te publiceren (of om minstens de datum te verstoppen). Wat er ook van zij, het geeft geen goede indruk.
Naast actuele inhoud is ook de beleving op jouw website van belang. Een look ‘n feel uit de pioniersjaren van het internet kan charmant lijken, maar het is wat het is: verouderd. Doorgaans gaat dit gepaard met een gammele gebruikservaring: in- , uitzoomen, links en rechts scrollen op de smartphone, drie keer klikken voor de juiste link opent… We herkennen het allemaal.
Kortom: jouw bezoekers blijven achter met een gedateerd beeld van je bedrijf. Wat uiteraard geheel onterecht is, toch?
Een website is geen statisch ding, waar niks meer aan veranderd kan worden eens hij online staat! Laat je website een organisch leven leiden: hou het spannend door af en toe iets toe te voegen, aan te passen, te verrassen. Bovendien lokt een website in beweging waardevolle, want vaste bezoekers.
Vindt Google mijn site… ?
… en wordt mijn site gevonden via Google? Het belang van Google kan niet onderschat worden, dus je kan je maar beter schikken naar hun spelregels. Enerzijds lijkt het frappant dat een bedrijf de wet stelt, anderzijds biedt het kansen.
Wie zich aan deze regels houdt investeert immers in een kwaliteitsvolle website en wordt beloond met een grotere zichtbaarheid. Dat is dus win-win voor iedereen: jij krijgt betere bezoekers, én deze betere bezoekers krijgen een betere gebruikservaring. (En Google wordt rijker, maar dat is weer een ander verhaal.)
Is de structuur van jouw site in orde, zowel inhoudelijk als technisch? Hoe goed sluit je content aan bij een specifieke zoekopdracht? Zijn afbeeldingen geoptimaliseerd en voorzien van de juiste attributen? Laadt je website snel genoeg… ? Dit zijn maar enkele van de criteria die Google hanteert.
Bovendien worden de eisen zeer regelmatig geëvalueerd en aangepast aan nieuwe standaarden. Een website die 5 jaar geleden prima scoorde kan vandaag zomaar uit de gratie vallen. Stilstand is achteruitgang… in ons vak meer dan ooit.
Heeft mijn webdesigner mijn idee juist vertaald?
Al te vaak kom ik op websites waarvan de stijl en de lay-out compleet vloeken met het verhaal of de inhoud.
Dikwijls komt dit omdat men gebruik maakt van generieke webtemplates die er volgens de demo’s fantastisch uitzien. Ze flitsen, zijn hip en voorzien van de nodige toeters en bellen om de boodschap vakkundig te verpakken/verdoezelen* *schrap gerust wat niet past. Zo’n template wordt dan ingevuld met de teksten en foto’s van de klant om finaal te constateren dat het geheel een afkooksel van de gelikte demo is geworden.
Dat is ook logisch: het verhaal moet het ontwerp bepalen, niet andersom.
Het verhaal moet het ontwerp bepalen, da’s logisch.
Via een uitgekiende marketingstrategie worden deze templates verkocht als een one-size-fits-all oplossing, maar dat blijkt in de praktijk zelden het geval. Het resultaat is eenheidsworst en draait bijna altijd uit op een teleurstelling. En wat als je als klant een specifieke eis hebt die niet in de template voorzien is?
Apert besteedt erg veel aandacht aan de interpretatie van jouw verhaal, en het vertalen van het idee naar het resultaat. Elk project is uniek, en verdient het ook om zo verteld te worden.
Jouw website is je beste werknemer!
Niemand komt graag in contact met een uitgebluste bediende die gedateerde info geeft. Zo is het ook voor je website: niet alleen is deze het verlengde van je onderneming, maar heel vaak ook het instappunt naar jouw zaak.
Onthou dat je website ook werkt als jij slaapt, ziek bent of vakantie hebt. Het is je persoonlijke ambassadeur die 7 op 7, 24 op 24 jouw zaak vertegenwoordigt. Deze werknemer informeert potentiële klanten, beantwoordt hun initiële vragen en peutert waardevolle informatie los nog vóór jij aan zet komt.
Geef je beste werknemer de nodige aandacht en hij wordt je meest gemotiveerde en bij-de-tijdse werkkracht!
Wij hebben de ervaring en expertise om van jouw project een uniek verhaal te maken. Contacteer ons vandaag nog om samen een antwoord te zoeken op deze en andere vragen. Ook voor goede raad of advies op maat ben je steeds welkom bij Apert. Tot snel!